Det å bygge muskelmasse er ikke lett, og det tar mye lengre enn de mange er villige til å innrømme. Jo mer muskelmasse og treningserfaring du har, jo vanskeligere er det å bygge mer. Man har derfor mange fordeler som nybegynner og det kan man dra god nytte av med et godt bodybuilding treningsprogram og kosthold.

Kosthold, kosthold, kosthold

Vi kan ikke understreke nok hvor viktig et godt kosthold er. Dersom du ønsker å bygge muskler er du nødt til å være i kalorioverskudd, og du må spise mer enn det du trodde var nødvendig. For unge menn som skal begynne med bulking betyr det et kaloriinntak på mer enn 3000 kcal per dag. Vi anbefaler først og fremst å få inn disse kaloriene fra vanlig mat før du går løs på gainere og lignende produkter. Det er lettere å få i seg mye kalorier med gainere, men de inneholder ikke spesielt mange næringsstoffer.

Både trening og hvile er viktig

Mange er kanskje fristet til å trene syv dager i uken når de først begynner, men dette fraråder vi. De fleste nybegynnere har aller mest nytte av å starte med et styrkeprogram som fokuserer på basisøvelsene benkpress, knebøy og markløft. Som nybegynner er det ikke nødvendig å gå løs på en kroppsbygging splitt hvor hver muskelgruppe har sin egen dag. Musklene bygges når du hviler, og derfor anbefaler vi at du begrenser deg til tre til fire dager i uken. Det er også viktig å ikke starte så hardt at man går lei av treningen med en gang. Treningsøktene kan også bli lange og kjedsomme, og for å dempe denne kjedsomheten kan du gjerne spille casino eller annen underholdning på mobilen i pausene mellom settene.

Våre beste bodybuilding tips

Muskelbygging og bulking tar tid, og ikke bli demotivert selv om det er tungt i begynnelsen. Ta bilder av kroppen før du begynner og sammenlign formen etter du har trengt sammenhengende i seks måneder. Du vil kanskje ikke se forskjellen selv i speilet, men det vil være åpenbart når du sammenligner med bildene.

Sats på høy volum dersom du ønsker å bygge muskelmasse. Det er blitt en salgs myte at man skal ha lave repetisjoner når man ønsker å bygge muskler, og mange dersom man ønsker å bli sterk. Dette er faktisk ikke riktig. For å bryte ned musklene nok til å starte hypertrofi-prosessen er man nødt til å tømme lagrene av energi (glukose) i musklene og dette gjør man kun ved å ha et treningsprogram med mange repetisjoner. Det beste tipset vi kan gi er å passe på at du for nok mat og trener nok, men glem ikke å hvile!