Det sies at kosthold gir 70 % av resultatene i fitness og bodybuilding. Dette er kanskje litt overdrevet, men kosthold er en svært viktig komponent som må på plass for at du skal få full uttelling for treningen din. Riktig mat er viktig både for de som ønsker å bygge muskelmasse og for de som ønsker å redusere fettprosenten.

Makronæringsstoffer

Når du skal utvikle en matplan vil du mest sannsynlig være nødt til å planlegge hvordan fordelingen av makronæringsstoffene du får i deg skal være. Makronæringsstoffer er de tre hovedgruppene maten vår består av; protein, fett og karbohydrater. Fordelingen din vil som oftest avhenge av hva målsetningen din er. Ønsker du å gå ned i vekt bør du prioritere protein og fett fremfor karbohydrater, men dersom du skal trene med høyt volum må du passe på å få i deg nok karbohydrater. Protein er det viktigste næringsstoffet for de som trener. Bygging av muskelmasse kommer som et resultat av proteinsyntesen i kroppen og uten tilstrekkelig med protein vil man ikke klare å øke muskelmassen. Protein gir også økt metthetsfølelse og er svært viktig dersom man ønsker å gå ned i vekt da det hjelper kroppen å holde på muskelmassen.

Det finnes mange myter om disse næringsstoffene, men for de aller fleste er det best å overse dette. Fremfor alt bør du passe på at du får i deg riktig mengde kalorier bestående av sunn mat laget fra bunnen av.

Proteinpulver

Proteinpulver er et nyttig hjelpemiddel for de som ønsker å drive med styrketrening. Det er ikke noe skummelt med proteinpulver og det er et biprodukt av melke og osteproduksjon, og det er ikke farlig. I hovedsak er det en god og billig måte å få i seg nok protein på. Det er vanskelig å få i seg for mye protein, men hvor mye du trenger avhenger av hvilke målsetninger du har.

Ikke vær redd for å eksperimentere på kjøkkenet

Et av våre beste fitness mat tips er å lære deg å eksperimentere på kjøkkenet når du forbereder måltidene dine. Mat er en stor del av livet og det er viktig at man har et positivt og sunt forhold til mat. Selv om du har strenge kalori og makromål skal man ikke være redd for å lage velsmakende mat. Ikke vær redd for å bruke krydder, urter og andre smakssettende ingredienser som gjør måltidet bedre. Generelt sett anbefaler vi at man unngår fettfrie produkter da fettet som naturlig er en del av matvaren gjerne erstattes med andre ingredienser som hverken smaker like godt eller er sunne. Et godt eksempel på dette er margarin fremfor meierismør. Smør er et produkt bestående av naturlige ingredienser og fremstilt ved hjelp av en svært enkel prosess. Margarin er derimot et industriprodukt som krever langt mer behandling og tilsetningsstoffer for å bli spiselig. Vårt motto er at man bør holde seg til de ekte varene, men kanskje litt mindre av de mest kaloritette.

Lag mat i store kvantum

Om du skal stille i bikini fitness, bodybuilding eller en annen konkurranse vil du tilbringe mye tid på treningssenteret. I en hektisk hverdag er det mye man skal rekke og da kan matlagingen føles som en ekstra stor belastning. Den beste måten å unngå dette på er å lage mat for flere dager av gangen og lagre de i praktiske glass eller plastbokser som du enkelt kan ta med deg på skole eller jobb. Sats på mat det er enkelt å lage i store mengder og som holder seg godt i kjøleskapet. Kyllingfilet, karbonadedeig, hvit fisk, brokkoli og andre grønnsaker er ingredienser det er lett å lage i store kvantum. Alle disse er sunne og forholdsvis rimelige om du kjøper de store pakningene.

Dersom du skal lage mye mat av gangen kan vi også anbefale å gå til innkjøp av en “Sous Vide”-maskin. Dette er en helt egen tilberedningsmetode som gir gode resultater hver eneste gang og tar fitnessmaten et par hakk høyere.